Úspěšná spolupráce v online světě s Triven s.r.o.
Pro společnost Triven s.r.o., specialistu na akumulační nádrže, jsme navrhli a vytvořili nový český e-shop eshop.triven.cz
Some of the data collected by this provider is for the purposes of personalization and measuring advertising effectiveness.
Nepoužíváme cookies tohoto typu
Nepoužíváme cookies tohoto typu
Some of the data collected by this provider is for the purposes of personalization and measuring advertising effectiveness.
Nepoužíváme cookies tohoto typu
Máte e-shop, který nevydělává? Podívejte se na osvědčené rady, které vám pomohou rozhýbat vaše podnikání v online prostředí.
Následující posloupnost kroků vám umožní rychle nakopnout váš e-shop správným směrem.
Máte e-shop a zapomněli jste před jeho tvorbou na analýzu klíčových slov? Nezoufejte, rádi vám s ní pomůžeme. Analýza vám totiž odhalí slova a slovní spojení, která jsou využívána běžnými zákazníky při vyhledávání na internetu. Existují nástroje, pomocí kterých dokážeme zjistit hledanost daných slov včetně ceny za proklik, pokud na dané slovo budete chtít spustit reklamu. Na základě analýzy je potřebné rozhodnout, která slova a slovní spojení se budou na e-shopu využívat. Na nejvíce hledaná obecná slova je poměrně těžké a drahé být dobře vidět v organickém (neplaceném) vyhledávání. Jedná se například o obecné dotazy typu: televize, lednička, postel, košile, počítač, monitor, tiskárna, parfém atd. U nich je totiž jisté, že při jejich zadání do Googlu nebo Seznamu, se zobrazí ty největší české e-shopy. Kvůli tomu je potřeba se zaměřit na delší slovní spojení nebo na dotazy, které konkurence moc nevyužívá. Následně je pak důležité pravidelně měřit jejich pozice ve vyhledávačích. A abyste na pravidelné úkony nezapomínali a každý věděl, co má na starost, může vám pomoci nástroj na pracovní komunikaci pro e-shopy.
Stále nevíte, co si pod tímto pojmem máte představit? Jedná se o soubor činností, které pomůžou dostat váš e-shop na přední pozice v neplaceném vyhledávání a díky tomu tak zvýšit návštěvnost i tržby, pokud dokážete zákazníky oslovit správným a konkurenceschopným produktem.
Funguje to tak, že na základě analýzy klíčových slov využíváte napříč svým e-shopem dotazy, které uživatelé běžně vyhledávají. SEO ovlivňují stovky faktorů, a proto je to velmi nákladná a zdlouhavá činnost. Zároveň se nedá předem odhadnout, jak e-shopu konkrétní úpravy pomohou, a jak zlepší jeho dohledatelnost. Google a Seznam má svůj vlastní algoritmus, který není veřejný a neustále se mění. Je proto složité zjistit, které faktory mají větší váhu. Primárně je vždy nejdůležitější obsah a práce s klíčovými slovy na e-shopu. Dále to je například autorita a historie domény, síla brandu, externí odkazy, on-page faktory (titulky, metapopisky atd.), sociální signály, optimalizace obrázků, SSL certifikát, rychlost e-shopu a mnoho dalších. Důležitým faktorem je v dnešní době především optimalizace pro mobilní zařízení, ze kterých každým rokem více a více narůstá návštěvnost.
SEO nestačí nastavit pouze na začátku, je to dlouhodobý a kontinuální proces, který musíte neustále rozvíjet. Pokud tak neučíte, tak vás klidně za pár týdnů předběhne konkurence a bude tak o to složitější se dostat zpět.
Sociální sítě pomohou vašemu e-shopu získat další zpětné odkazy, které dokážou přivést návštěvnost. Pokud máte tzv. love brand, který si zákazníci oblíbili, tak sociální sítě jsou přesně pro vás. Můžete tam ukázat všechno dění okolo firmy a produktů, které nechcete zobrazovat a psát na e-shopu. Ukažte svým zákazníkům například, jak probíhá výroba nebo balení produktů. Zobrazte všechny detaily i referenční fotky, které zvýší důvěru vašich zákazníků. Pokud nemáte netradiční produkty, které hned na první pohled zákazníky ohromí, nezoufejte, i přesto je dobré si sociální sítě založit, protože vám získají další silný zpětný odkaz na váš e-shop. Nemusíte přidávat příspěvky každý den, ale stačí například jednou za 14 dní, aby bylo vidět, že je vaše firma aktivní.
PPC reklama je jednoznačně finančně nejnáročnější formou propagace e-shopu. Pokud předem víte, že vaše produkty nejsou na online trhu vůbec konkurenceschopné a máte zastaralý e-shop, tak s PPC reklamou raději vyčkejte, abyste zbytečně nevyhodili peníze oknem. V opačném případě na nic nečekejte a s PPC reklamou začněte ihned, protože vaše tržby mohou vzrůst až o desítky či stovky procent. Plno našich klientů většinou PPC reklamě nedůvěřuje, ale jakmile ji vyzkouší a my jim ukážeme přesné výsledky, tak ihned otočí a začnou do reklamy dávat více peněz, protože se jim to vyplatí více než investice do jiného druhu reklamy.
Inzerovat své produkty můžete na Googlu, Seznamu, YouTube, Facebooku, Instagramu nebo třeba i na LinkedInu. Reklama se může zobrazit, když někdo do vyhledávačů zadá konkrétní klíčové slovo a nebo když má uživatel zájem něco koupit. Mezi hlavní typy kampaní se řadí textové, produktové, bannerové nebo remarketingové. Pro e-shopy bývají většinou nejvýkonnější produktové reklamy a dynamický remarketing, který automaticky skládá vámi prohlížené produkty do banneru. Asi to znáte sami, když vás například týden pronásleduje pořád ta stejná kabelka nebo televize, kterou jste si prohlíželi. PPC kampaně jsou v onlinu velmi obsáhlou kapitolou, a pokud chcete zjistit, jak přesně fungují, a kde se reklamy mohou zobrazit, tak se podívejte ZDE.
Mezi nejznámější srovnávače neodmyslitelně patří Heureka.cz, Google Nákupy a Zboží.cz, na kterých můžete prodávat prakticky cokoliv až na pár výjimek. Do oborových srovnávačů pak například patří Favi, Biano, Furnio (nábytek), Homago, Glami (móda) nebo Modio. Mezi další srovnávače, které jsou méně využívané, se řadí: SrovnáníCen.cz, Srovname.cz, Hledejceny.cz, Hyperzboží.cz či ShopAlike.cz.
Pokud chcete na těchto srovnávačích zobrazovat své produkty a srovnávat se s konkurencí, tak musí váš e-shop umět vygenerovat XML feed, který obsahuje všechna textová data o produktech. Mezi ně například patří název produktu, výrobce, EAN, cena, množství atd. V případě že chcete, aby se vaše produkty správně napárovaly s těmi konkurenčními, tak je u nich potřeba mít vyplněný EAN. Pokud ho nemáte, tak srovnávače většinou nepochopí o jaký produkt se jedná a nezařadí ho do porovnání s ostatními. Každý srovnávač má své specifické požadavky a podmínky, bez kterých nemůžete začít inzerovat.
Velmi efektivním kanálem na oslovení stávajících zákazníků je newslettering. Vytvořit newsletter tak, aby prodával, ale zároveň neotravoval, je v dnešní době velmi obtížné. Vždy musíte myslet na to, jaké cílové skupině ho zasíláte, a jak to pro ně bude relevantní. Pokud se vám podaří zvolit zajímavý obsah a frekvenci odesílání, tak můžete získat více návštěvníků a prodejů na e-shopu nebo můžete budovat důvěryhodnost značky, informovat zákazníky či získávat nové fanoušky na sociálních sítích.
V rámci e-shopu si můžete jednoduše spočítat, kolik vám takový zajímavý newsletter může přinést tržeb. Pokud máte například konverzí poměr 3 %, průměrná hodnota objednávky je 500 Kč a newsletter odesíláte na 5 000 e-mailových adres, tak můžete pomocí newsletteru získat cca 75 000 Kč na tržbách ((počet adres*konverzní poměr)*průměrná hodnota objednávky).
Nevíte, který zápis ve firemní katalogu pro vás může být přínosný nebo který má smysl nadále platit? Obraťte se na nás a my vám poradíme. V dnešní době je už jen pár dobrých katalogů, které můžou vašemu e-shopu poskytnout kvalitní zpětný odkaz. Mezi nejznámější například patří Moje firma na Googlu nebo Firmy.cz. Umožní vám přilákat a oslovit zákazníky, když hledají vaši firmu ve vyhledávačích nebo v mapách. Zároveň můžete získat recenze, které vás podpoří v očích nových zákazníků.
V dávných dobách to naopak fungovalo tak, že čím více odkazů na web či e-shop z těchto katalogů vedlo, tak tím více rostl v očích vyhledávačů. V dnešní době už tomu tak naštěstí není a do nekvalitních katalogů se investovat nevyplatí, protože vám můžou spíše uškodit.
Nástroj, který je založený na partnerství mezi vámi (e-shopem) a partnerem (tím, kdo bude podporovat váš e-shop) jako jsou Arecenze.cz nebo Recenzer.cz. Velkou výhodou je, že neplatíte za proklik, ale až za získanou konverzi. Za každého přivedeného zákazníka z webu nebo e-shopu partnera zaplatíte smluvenou částku nebo určité procento z hodnoty konverze. Při výběru partnera klaďte důraz na jeho relevantnost. Ideální je, když se zabývá stejným nebo souvisejícím prodejem.
A kde tyto partnery získat? Využijte například nejznámější platformy jako jsou: Affilbox.cz a další.
Rozšířeným affiliate kanálem je v poslední době prodej na největších českých e-shopech (Alza.cz a Mall.cz nebo i specializovanější jako je Pilulka.cz). U nich naleznete přehledně uvedené procentuální výše provizí dle daných kategorií.
Affiliate marketing využívají poměrně často i weby, které nabízejí slevové kódy a kupóny, jako je web Kuponyonline.cz, díky čemuž dokážou zákazníci v e-shopech ušetřit z jejich nákupu.
E-shop nemusíte propagovat jen v online světě. Využijte i dalších formátů, které dokážou zvýšit návštěvnost shopu. Dejte si URL adresu e-shopu na vizitky, nechte si vyrobit polep na svůj vůz, přispívejte do oborových časopisů, potiskněte reklamní předměty nebo reklamní textil, využijte billboardy, city-light vitríny a další média. Pokud nevíte, která média pro vás můžou být nejpřínosnější, tak se obraťte na nás a se vším vám poradíme.
Největší výhodou online marketingu je, že jeho výsledky dokážete měřit přesně 24 hodin 7 dní v týdnu. K tomu nám slouží nástroj Google Analytics, který by neměl chybět na žádném e-shopu. Dokáže měřit návštěvnost ze všech kanálů, rozlišit demografické vlastnosti uživatelů nebo i měřit jednotlivé tržby z konkrétních objednávek. Přesně vám klidně dokážeme říci, přes jaký marketingový kanál přišla daná objednávka.
Když chcete sledovat i reálné chování návštěvníků na e-shopu, na co klikají a kde se přesně pohybují, tak můžete využít nástroje, které nahrávají zákazníky při jejich návštěvách. Toto dokáže zajistit například Smartlook nebo Hotjar.
Ing. Ondřej Jón
specialista online marketingu